Ledelseskonferencen

Ledelse i skandalernes tid: Når kriserne kommer inde fra organisationen?

Det virker som om dårlige sager vælter ud af organisationer i disse tider – møgsager, shitstorme, skandaler – ”kært” barn har mange navne. Men hvorfor opstår disse sager, og hvorfor er der så mange af dem? Er der noget særligt ved den tid vi lever i, som skaber frugtbar grobund for sådanne sager? Og hvordan leder du dig selv og din organisation på bedste vis igennem den, når den opstår?

Foredraget trækker på både forskning og praktiske eksempler på skandalesager, og hvad vi ved om konsekvenserne af disse sager for den enkelte leder såvel som hele organisationen. Foredraget belyser endvidere konkrete ledelsesmæssige handlemuligheder og veje til at ”overleve” – som menneske og som leder – når en sag er opstået. Men ikke mindst kommer foredraget også med bud på, hvordan vi kan lære af en skandale, når den er opstået – og hvordan vi kan forebygge skandalesager ved målrettet at arbejde på at opbygge en sund organisationskultur.

Foredraget giver bl.a. svar på følgende:

  • Hvilken type krise er en organisatorisk skandale – og hvorfor kommer der flere og flere af dem?
  • Hvordan påvirkes ledere og medarbejdere af denne type krise?
  • Hvad kan man som leder gøre for både at forebygge skandalesager i sin organisation – og håndtere dem bedst muligt, når de opstår?

Johanne Grant

Johanne Grant er erhvervspsykolog og Head of Leadership & Development i Novo Nordisk Fonden. Johanne har arbejdet i feltet imellem psykologi, krise og ledelse i over 20 år. Hun har oplevet hvidvasksagen i Danske Bank indefra – og skrevet sin erhvervs-Ph.d. om den særlige type krise, som en skandale er – og hun har rådgivet ledere og organisationer i håndtering af krise og skandalesager. I år udkom hendes bog Ledelse i skandalernes tid (2024), som handler om, hvordan man som leder forebygger, håndterer og lærer af skandalesager.