Mikkel Toxvig

Farvel til win-battles, alignment, pipelines og andet business bullshit?

Donald Trump er blevet kaldt for den ultimative bullshitter. Amerikanske medier estimerede, at mindst 70 % af, hvad han dagligt sagde eller tweetede, var bullshit. Det vil sige udsagn, hvor han var ligeglad med, om det, han kommunikerede, var sandt eller falsk. Virkeligheden skabte han bare selv.

Donald Trump er naturligvis et ekstremt eksempel, men desværre er bullshit udbredt – også uden for Det Hvide Hus. I reklamer, politik, virksomhedskommunikation og ledelsesbudskaber. Men noget tyder på, at vi er ved at få nok af den lemfældige omgang med sandheden, hvor alle udråber sig til ”unikke og markedsførende”, og hvor problemer sidestilles med udfordringer, innovation med sparringsrunder og ressourcer med vanskeligheder. Vi er trætte af klichéer som ”at sparke bolden til hjørne” og ”asfaltere, mens vi kører”. Og vi får mentalt skørbug af amerikanske modeord som must win-battles, alignment, pipelines, burning platforms og benchmark.

I dette foredrag vil Mikkel Toxvig diskutere konsekvenserne af business bullshit, præsentere dilemmaer og ikke mindst komme med bud på, hvad vi som ledere kan gøre i praksis for at minimere bullshit og for generelt at højne kvaliteten af vores kommunikation?

Foredraget vil bl.a. give et bud på følgende:

  • Hvad er business bullshit?
  • Hvorfor er bullshit-sprog så udbredt – og hvorfor har det store konsekvenser for dig som leder?
  • Hvordan kan vi få mindre bullshit og mere klart sprog?

Mikkel Toxvig

Mikkel Toxvig har skrevet bogen Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog (2022), som hans oplæg tager udgangspunkt i. Mikkel er cand.mag. i retorik fra Aarhus Universitet og arbejder som kommunikationsansvarlig. Han interesserer sig især for, hvordan ledere, specialister og virksomheder kan kommunikere klart og troværdigt, redeligt og forståeligt – i et sprog uden for mange dikkedarer eller unødvendige modeord.